הובלה יבשתית - עבודה בשעות הלילה משתלמת יותר

יבואנים ויצואנים יוכלו להוזיל את עלויות שינוע המטענים על-ידי מעבר לעבודה בשעות הלילה

הובלה יבשתיתבשנת 2007, ביוזמת משרד התחבורה והבטיחות בדרכים  ושל חברת נמלי ישראל (חנ"י), יצא לדרך פיילוט מיזם "לילה טוב". המיזם נועד לקדם הסטת תנועות משאיות ומכולות אל נמלי הים לשעות הלילה ועל ידי כך להביא לניצול מקסימאלי של תשתיות הנמלי הים, לייעל את שרשרת האספקה ולהביא להקלה בעומסי התנועה בשעות היום בכבישי הארץ ובשערי הנמל. הצלחת מיזם מסוג זה עתידה להניב מספר תועלות לכלל המעורבים בשרשרת האספקה אשר יהנו מהפחתת העיכובים בקבלת ייבוא וקבלת ייצוא. לאחר הפיילוט המוצלח המיזם החל בסוף אוגוסט 2010. במסגרת הפרויקט עד כה, ניתן תמריץ כספי ליבואנים וליצואנים אשר מכניסים או מוציאים מכולות מלאות לנמל בשעות הלילה.

מיזמים מסוג זה (הנקראים גם (Off-Peak Delivery Incentives  הינם נפוצים בעולם והשיגו תוצאות מרשימות במקומות בהם יושמו כהלכה. לדוגמא, המודל יושם בשנת 2005 בנמלי לוס אנג'לס וכ-30-35 אחוז ממשלוחי המשאיות עברו לשעות הלילה.

האחריות לא רק של הנמלים

ניתוח שביצעה חברת הייעוץ "בנטו יועצים" מלמד כי אין הנמל ומועד הגעת האוניה האחראים היחידים ליצירת צווארי הבקבוק בשרשרת האספקה. למעשה, יבואנים ויצואנים מכתיבים את שעות הקבלה וההוצאה של המשלוחים על-פי שעות הפעילות שלהן. גורם נוסף המהווה צוואר בקבוק הינן חברות התובלה היבשתיות אשר, בנוסף לאילוץ שעות הפעילות שלהן, גם סובלות ממחסור בנהגי משאיות ומתקני בטיחות מחמירים המכתיבים את זמן הנהיגה המירבי לנהג. הגורם השלישי בשרשרת החוץ-נמלית הינו דיפו המכולות הריקות.

הפתרון: מעבר לעבודה בשעות הלילה

כיום, כל יבואן, יצואן, או כל בעל עסק המשנע סחורה באמצעות משאיות יכול להצטרף למיזם ללא עלות. חברת נמלי ישראל (חנ"י) מתמרצת בסכום של כ-100 ש"ח למכולה מלאה אשר תשונע בין השעות 22:00 בלילה ועד 6:00 בבוקר אל/מהנמל. יש לציין כי התמריץ אינו ניתן עבור מכולות המשונעות מהנמל אל המסופים העורפיים בזמן זה. פרטים והרשמה ניתן למצוא כאן. התפיסה המנחה היא שלקוח הקצה מניע את השרשרת הלוגיסטית ולכן הוא הגורם בשרשרת שיקבל תמריץ כספי. על ידי הצטרפות למיזם, יבואן או יצואן יכולים למעשה להוזיל את עלות המשלוח

פרויקט לאומי הכרחי

על פי נתוני חנ"י ונתוני משרד התחבורה, מערכות התחבורה היבשתיות (כבישים ומסילות) לא תוכלנה לתת מענה לנפח התנועה החזוי של יבוא ויצוא המטענים לנמלים:

  • כמות המכולות המשונעת בנמלים מכפילה את עצמה כל 8 שנים.
  • מגבלות התעבורה מחייבות נסיעה של מכולה מלאה אחת בלבד על משאית.
  • בניגוד למוניות העובדות 24 שעות ביממה, משאיות שעלותן 800-1,000 אלפי ₪ עובדות רק 10-12 שעות ביממה, מה שמרמז על כך שצי המשאיות בישראל גדול בשיעור ניכר מהנדרש ומעמיס על התנועה בשעות היום.

חיה בר – שילוח בינלאומי מספקת פתרונות שילוח והובלה יבשתית